السادات .. إعادة الأموال لا تلغى المحاكمة العادلة ، ولا لتفتيت وحدة المصريين

البشائر

فى مفأجأة من العيار الثقيل ، ذكرأنور عصمت السادات وكيل مؤسسى حزب الإصلاح والتنمية أنه وبعض القوى الوطنية يبحثون حالياً فيما بينهم تشكيل وفد منهم بجانب بعض من شباب الثورة ، للذهاب إلى شرم الشيخ للقاء الرئيس السابق/ حسنى مبارك وأسرته ، والوصول معهم إلى حل جذرى بشأن إعادة الأموال التى تعد ملكاً للشعب مع ضمان محاكمة عادلة لمبارك وأسرته.

وأشار السادات إلى أنه بالرغم من أن ذلك الأمر لم يتم البت فيه إلى الآن ، إلا أن إعادة أموال مبارك وأسرته إلى الشعب، لا يلغى محاكمتهم بطريقة عاجلة وعادلة لما إرتكبوه من جرائم فى حق هذا الشعب. وأكد على ضرورة إلتفاف المصريين وتوحدهم فى تلك الفترة العصيبة التى تمر بها مصر ، وغلق الباب أمام مروجى الفتن والشائعات التى من شأنها تفتيت وحدة المصريين.

هناك تعليقان (2) :

  1. والله ترجع ماترجعش موش فارقة انا قضيتى دلوقتى موش اللى فات انا قضيتى اللى ات

    ردحذف
  2. دستور ياسيادى
    قال اية بيستفتونى على الدستور ومواد الدستور هو اية اصلا معنى كلمة دستور سألت واحد فى الشارع قالى لما تيجى تدخل على حد فاجئة تقولة "احم دستور" علشان مايتخضش زى معنى كلمة منطق هو انك تضرب انسان يموت مايحطش منطق طيب تعالوا معايا نفكر واحدة واحدة انا سنى فى التلاتين يعنى ات...ولدت من هنا وحسنى مبارك مسك الحكم من هنا تقريبا كان مستنينى او انا اللى نحس والله سواء كدا او كدا موش فارقة المهم انا نشأت وترعرعت فى عهد الراجل دة عهد" التعتيم الشامل" حلوة التعتيم الشامل دة انا بقول كلام كبير وانا موش عارفة افرحى ببنتك يامة ايوة تعتيم فى كل حاجة يعنى هو انا كنت هاعرف كلمة دستور منين ياحسرة فى البيت مثلا ابويا كدا يقعد يقولى معنى كلمة دستور هو ابويا اصلا اش عرفة ماهو كان شغال ليل نهار زى طور متعلق فى ساقية علشان يقدر ياكلنا وياريتنا كنا بناكل ويعلمنا وياريتنا فلحنا طيب ممكن حد مثقف شوية معاه ابتدائية كدا يقولى ممكن تعرفى كلمة دستور من المدرسة مدرسة اية ياعم بابا حسنى كان عايزنا جهلة علشان يبقى هو المثقف الوحيد فى القعدة هو احنا هانخرج عن طوعه ونعرف يعنى اية سياسة ولا دستور ولا حق كل اللى اتعلمناه باطل يعلمونا فى الورقة والقلم وبعد 16 سنة تعليم يقولولنا روحوا اشتغلوا بالفاس وازرعوا ارض فى الصحرا او اعملوا مشروع او اشتغلوا فى مطعم فول اغسلوا الصحون يعنى لا منهم علمونا العلم على اصلة ولا سابونا جهلة علشان لما نغسل صحون تهون علينا نفسنا والمرمطة طيب بقى وانا بغسل صحون هاعرف معنى كلمة دستور حد تالت يقولى ما تثقف نفسك بنفسك اتفرج على التلفزيون او اقرا جرايد طيب ماشى فى العيشة الهباب اللى انا عايشها دى لو ربنا كرمنى ورحت ليبيا وعملت قرشيين واشتريت مروحة و تليفزيون الاعلام كان بتاع حسنى وبتاع الحكومة كان بيعرفنى االلى المفروض اعرفة بس المعرفة على قدر الحاجة والجرايد لو انا هاقدر اشتريها كل يوم او حتى كل اسبوع ولا كل شهر ولا اشترى ساندوتش فول ملفوف فى ورقة جرنال ممكن اعرف منها يعنى اية دستور طيب واحد زي حالاتى مش عارف معنى كلمة دستور هايعرف مواد الدستور اللى تحققله طموحاتة ويروح يقول نعم او لا المفروض يضيفوا اختيار تالت "مش عارف" ايوة مش عارف من قال لا اعلم فقد افتى وانا نويت افتى واروح واكتب على الورقة "مش عارف" احنا جيل التعتيم الشامل مش سرقوا فلوسنا وارضنا وطموحنا وبس لكن كمان خلونا جهلة ياريت نعترف اننا مش عارفين وسبونى فى حالى لحد ماعرف واقدر اقول نعم او لا لان دة اول الطريق الصح هما لية بيستفتونى ما اللى هما عايزينة يعملوة وخلاص بجملة اللى عدى ولا اسالوا اهل العلم ان كنتم لا تعلمون يسيبوا الناس اللى فاهمة فى الدستور تقول وتقرر بس والنبى بشرط لو كانت النتيجة نعم او لا انا بتوسل اليكم يامن ستحكمونا فى المستقبل لو عايزين تسرقونى كمان انا مستعد لو عايزين تمرمطونى كمان انا خلاص اتعودت بس سيبوا "ابنى" يخرج من دايرة التعتيم علموة يعنى اية كلمة دستور ويعنى اية كلمة حق علموة يعنى اية كلمة وطن علموة صح وفى مدارس صح

    ردحذف